voedselbank-crowdfunding-1170x420

Voedselbank Koelwagen Campagne

Stichting MoHuKa is op zoek naar donateurs voor een koelwagen en lanceert een crowdfunding campagne. De nieuwe koelwagen word gebruikt voor distributie van voedsel onder verschillende voedselbanken in Utrecht.

Stichting MoHuKa is voor het vervoer van goederen naar de voedselbanken in Utrecht druk bezig met de zoektocht naar een nieuw vervoersmiddel. We kunnen onze huidige bus vanaf 1 Mei 2015 niet meer gebruiken door een aanscherping van de milieuregels in de Domstad. Zonder uw steun kunnen wij dit belangrijke werk niet voortzetten!

Stichting MoHuKa Mogelijkheden, Hulp en Kansen voor iedereen!
Stichting MoHuKa heeft als doelstelling om het welzijn van inwoners van de gemeente Utrecht te bevorderen. Mensen die, door omstandigheden waarop zij zelf geen invloed hadden, onvoldoende of in het geheel niet in hun levensbehoeften kunnen voorzien bieden wij een helpende hand.

Stichting MoHuKa verzorgt de distributie van goederen onder de voedselbanken in Utrecht en beheert en coördineert hierbij tevens de 9de Voedselbank van Utrecht, in de wijk Ondiep. Door de hulp in de distributie van de goederen en het verzorgen van de verstrekking van de pakketten zijn er vele gezinnen voorzien van voedselpakketten.

Het probleem:
De gemeente wil oude, vervuilende busjes en auto’s weren uit de binnenstad. Dieselvoertuigen van voor 2001 mogen het centrum niet meer in. Stichting MoHuKa moet het voor de voedselbanken nu doen met een busje dat reeds 22 jaar oud is. Ondanks dat de gemeente Utrecht aangeeft mee te werken, komt er geen concrete oplossing voor het probleem dat gecreëerd word bij de voedselbanken in Utrecht.

De Consequenties:
Bij het wegvallen van de voorziening kunnen het aanbod en distributie van de levens)middelen niet goed verzorgd worden. Dit heeft tot gevolg dat er minder mensen gebruik kunnen maken van de voorzieningen van de voedselbank en een acceptabel voedselpakket kunnen ontvangen.

Wat hebben we nodig:
We zijn op zoek naar een koelwagen van een redelijk formaat met een bouwjaar na 1 Januari 2006. De koelwagen mag ook niet te groot zijn, gezien de nauwe straten in het centrum van de binnenstad. Ook krijgen we steeds meer voedsel aangebonden wat gekoeld vervoerd moet worden.

Een dergelijke tweedehands koelwagen in een goede staat kost €19.500 (het doelbedrag). Als wij echter meer donaties op kunnen halen, kunnen wij een nog betere bus aanschaffen (zuiniger, met laadklep, etc.) en wellicht ook nog een periode in het onderhoud en de brandstof van de wagen voorzien.

De koelwagen wordt voornamelijk gebruikt voor het afhalen van goederen van gulle donateurs (meestal bedrijven) en voor het distribueren van de (levens)middelen onder de diverse voedselbank in Utrecht en het centrale magazijn van de voedselbanken Utrecht.

Waarom Crowdfunding?
Er zijn al diverse (kleinere) initiatieven georganiseerd om donaties op te halen, maar deze zijn nog lang niet voldoende geweest. Om een dergelijk bedrag bij elkaar te krijgen is de enige mogelijkheid voor ons om een beroep te doen op een grotere groep donateurs. Daarom nu dit beroep op de gemeenschap.
Samen kunnen we er voor zorgen dat Stichting MoHuKa haar belangrijke werk voor de voedselbanken kan blijven doen!

Beloningen (incentives):
Bij het opzetten van deze campagne is bewust gekozen om geen beloningen weg te geven die de stichting uiteindelijk geld zullen kosten. Wij vinden dat het geven van dit soort beloningen het doel van de campagne en de stichting niet ondersteunen.
Daarom hebben wij bijvoorbeeld gekozen voor het geven van een thema avond over de voedselbanken en kunt u ons vergezellen bij een feestelijke bijeenkomst bij ingebruikname van de nieuwe koelwagen.
Voor bedrijven die een bijdrage willen leveren aan een nieuwe koelwagen, bieden we graag de mogelijkheid een reclame uiting te plaatsen op de koelwagen. Er zijn twee verschillende reclame uitingen mogelijk, zie hiervoor het overzicht met beloningen.

Kijk op de website van CrowdAboutNow.nl: https://www.crowdaboutnow.nl/Voedselbank-Koelwagen