voortgang-campagne-koelwagen

Persbericht: Ramp dreigt voor voedselbank Utrecht

Ramp voor voedselbank Utrecht dreigt. Voedselbank Ondiep doet beroep op Utrechters.
Oude wagen geweigerd in binnenstad, onvoldoende steun voor geschikte wagen.

Door aanscherping van de van de milieuregels in Utrecht mag de huidige bus vanaf 1 mei 2015 niet meer rijden in Utrecht. Hierdoor wordt de levering van goederen aan de voedselbank nagenoeg onmogelijk. Via een crowdfunding actie wordt een laatste poging gedaan voldoende geld in te zamelen voor een geschikte wagen. Helaas blijkt er vooralsnog onvoldoende steun voor deze Utrechtse voedselbank.

Distributie in gevaar

Stichting MoHuKa is voor de distributie van voedsel onder verschillende voedselbanken in Utrecht op zoek naar donateurs voor een koelwagen. Deze nieuwe koelwagen is vereist omdat we enerzijds meer en meer gekoeld moeten gaan vervoeren (eisen van de Voedsel en Waren Autoriteit) en anderzijds, omdat onze huidige (diesel) bus te oud is om aan de milieu eisen van de gemeente Utrecht te voldoen. Per 1 Mei 2015 mogen wij de binnenstad van Utrecht niet meer in. Zonder uw steun kunnen wij dit belangrijke werk niet voortzetten!

Strenge eisen voor nieuwe wagen

De nieuwe wagen moet van redelijk formaat zijn voor het vervoer van goederen met een bouwjaar na 1 januari 2006. Een té grote wagen is ongeschikt door de relatief nauwe straten in de Utrechtse binnenstad. Er wordt ook steeds meer voedsel aangeboden dat gekoeld vervoerd moet worden. De keuringsdienst van waren verplicht daarvoor een koelwagen. Een dergelijke koelwagen in goede staat kost €19.500. Wordt meer opgehaald dan kan een betere wagen worden aangeschaft  en kan ook in het onderhoud en brandstof worden voorzien.

Nog drie weken om een ramp af te wenden

Inmiddels is iets meer dan €5500 bijgedragen dankzij meer dan 40 particulieren én bedrijven. Wordt de €19.500 niet binnen drie weken opgehaald, dan wordt het gedoneerde geld teruggestort en kan de Utrechtse voedselbank niet meer van goederen worden voorzien. Jan Zwarts, voorzitter van Stichting Mohuka begint zich ernstige zorgen te maken: “ Het is fantastisch om te zien dat een aantal mensen bijdragen en veel mensen onze oproep delen via social media. Maar we hebben nu simpelweg ook gewoon particulieren en bedrijven nodig die geld doneren. Anders kunnen we ons belangrijke werk niet voortzetten”.
Stichting Mohuka kan geen beloningen weggeven die de stichting geld kosten, toch staat er wel wat tegenover een donatie. Zo kan een vermelding worden geplaatst op de nieuwe koelwagen, of kan een kijkje worden genomen bij de Voedselbank. Jan Zwarts: “Bij grote bedragen zijn we altijd bereid om te kijken of we een beloning op maat kunnen leveren. We zijn nu op het punt aangekomen dat we bereid zijn alles te doen om de voedselbank te redden”.

Bekijk de crowdfunding campagne met bijbehorende video op:
Wij willen u vooral vragen dit bericht ook door te sturen of te delen op uw sociale media, zodat nog meer mensen ons kunnen steunen!

Jan Zwarts – Voorzitter
Stichting MoHuKa, Voedselbank Ondiep