onderdak-vier-utrechtse-voedselbanken-onzeker

Onderdak vier Utrechtse voedselbanken onzeker

Vier van de negen voedselbanken in Utrecht hebben problemen met de huisvesting. En dat terwijl het aantal huishoudens dat een beroep doet op deze voorziening blijft stijgen. De zoektocht naar een nieuw uitgiftepunt in de wijk Ondiep is het meest acuut.

De vier vestigingen die staan te springen om een nieuwe locatie zijn Ondiep, Rivierenwijk en in iets mindere mate Leidsche Rijn en Zuilen.De voedselbank in Ondiep heeft de grootste problemen. Dit uitgiftepunt heeft weliswaar net gehoord dat het nog drie maanden langer kan blijven aan de Plantage, maar hierna is het ongewis. Dat vertelt Jan Zwarts, coördinator uitgiftepunten van de voedselbank. ,,We zitten wel een beetje in de rats.”Het uitgiftepunt in Leidsche Rijn, dat nu nog aan de Verlengde Utrechtseweg zit maar daar weg moet, is voor een jaar gered. Er is tijdelijk ruimte gevonden bij wijkpost Den Hoet.

Deze plek, die op de nominatie staat om verkocht of verhuurd te worden, kwam vrij door verhuizing van de afdeling Stadswerken van de gemeente.

“Ik word er zo langzamerhand een beetje moedeloos van” – Coördinatrice Catharina van de Veeken

Rivierenwijk
De voedselbank in Rivierenwijk zit in een woning aan de Rijnlaan, maar die plek is al geruime tijd te klein, klaagt coördinatrice Catharina van de Veeken. ,,We zijn al twee jaar op zoek. Het is superlastig. Ik word er zo langzamerhand een beetje moedeloos van.”

Van de Veeken merkt dat het alleen maar drukker wordt. Steeds meer mensen doen een beroep op de voedselbank. Hierdoor wordt de noodzaak van een ruimer pand alleen maar groter. Van de Veeken: ,,We kunnen wel aan de Rijnlaan blijven, maar het is gewoon te klein.”

Zuilen
De voedselbank in de wijk Zuilen zit in de Jacobuskerk. De toekomst van deze katholieke kerk aan het Prins Bernhardplein is ongewis. De kerk mag nog een halfjaar langer openblijven (tot 1 juli), maar wat er daarna met het gebouw gaat gebeuren is onduidelijk.Jan Zwarts: ,,Stel dat er een nieuwe kerkgemeenschap in komt, dan is het maar de vraag of die ons wil hebben.” Voor alle negen uitgiftepunten in de stad hoeft de voedselbank geen huur te betalen. Alleen voor het gebruik van gas, water en licht moet betaald worden. Door deze constructie worden de kosten zoveel mogelijk gedrukt en kan meer geld naar de mensen gaan die het nodig hebben.

“Het Zwaard van Damocles hangt wat dat betreft altijd boven ons hoofd” – Jan Zwarts

De voedselbank is afhankelijk van de gulle giften van donoren, instellingen en bedrijven, die deze charitatieve instelling een warm hart toe dragen.

Zwarts: ,,Bij de andere vijf uitgiftepunten hebben we geen problemen, maar dat kan zo weer veranderen. Het Zwaard van Damocles hangt wat dat betreft altijd boven ons hoofd.”

Naast de voedselbank zijn ook de dierenvoedselbank en de weggeefwinkel in Ondiep op zoek naar een plekje in Ondiep of eventueel in het nabijgelegen Zuilen.

Bron: AD.nl