een-dag-bij-voedselbank-ondiep-utrecht

Een dag bij Voedselbank Ondiep Utrecht

Een dag voedselbank – door Myrthe Derickx

De voedselbanken voorzien de armsten tijdelijk van voedselpakketten. De pakketten worden mogelijk gemaakt door vrijwilligers, bedrijven, overheden, instellingen en particulieren. Door heel Nederland zijn 150 voedselbanken verspreid. Vandaag help ik een handje mee bij de voedselbank in de wijk Ondiep in Utrecht.

Deelnemers staan voor de voedselbank te wachten

Zaterdag ochtend negen uur, de vrijwilligers van de voedselbank in Ondiep zijn druk in de weer met het eten klaarzetten onder leiding van coördinator Jan Zwarts. Buiten staan de “deelnemers”, de mensen die de pakketten komen halen, in groepen te wachten. Je zou denken dat een groot deel van de deelnemers mager is, maar het tegendeel is waar. Een groot deel heeft overgewicht. “Die staan er al vanaf tien voor zeven vanochtend, het is een uitje voor hen zo komen ze ook andere tegen. Daarnaast willen ze ook natuurlijk als eerst aan de beurt zijn”, vertelt een vrijwilliger. Er komen buiten steeds meer mensen bijstaan, de meeste gekleed in een joggingbroek met grote shoppers in de hand. In groepen staan ze te praten, jong en oud. Binnen worden de laatste handen gelegd aan de zakken met peren. Tien stuks gaan er in een zak, net als de appels. De standaard voedselpakketten staan al klaar. In de bakken ligt een vel met een achternaam van het gezin en het aantal volwassenen en kinderen. De pakketten zijn gevuld met brood, fruittomaten, kaas, melk, cornflakes en extra’s zoals een mix voor brownies en nootjes.

Voedselpakket

Elf uur, de deur gaat open voor de deelnemers. Ze nemen plaats aan de tafels in de ruimte, ieder krijgt een nummer en zodra die wordt omgeroepen mag je het pakket afhalen. Nadat ze het pakket hebben gepakt mogen ze bij de groenten en vleesafdeling zelf het nodige pakken. “Het nodige” is niet voor iedereen hetzelfde. Waar de ene zorgvuldig pakt wat nodig is, stouwt de ander de shopper vol met kilo’s vlees. Niet iedereen is het daarmee eens. Een man die nog niet aan de beurt is loopt met boze stappen op de “tassenvuller” af. “Je zit gewoon te jatten hiero. Als een asociale die tas hier lopen te vullen. Wegwezen!” roept de man met een Utrechts accent. De vrijwilligers weten de boel te sussen en beide mannen vervolgen hun weg. Hier waarschuwde de vrijwilligers al voor, “Er zitten echte graaiers bij hoor, lijken met niks tevreden en proberen zoveel mogelijk te pakken.”

Iedereen heeft een eigen verhaal, ook de vrijwilligers. De meeste van hen hebben het ook niet breed en sommigen hebben ook ooit gebruik moeten maken van de voedselbank. Zeven dagen per week wordt er gewerkt voor de voedselbank. De een heeft doordeweeks een baan en de ander is werkloos en werkt zeven dagen per week bij de voedselbank. “Als je werkloos bent ga je niet elke dag op zoek naar een baan en je wilt ook actief blijven dus ga je vrijwilligers werk doen.” Met veel plezier onderling zorgen ze voor de voedselbank. Wanneer tussen de vleeswaren alleen de worsten overblijven, houden de grappen niet op. Ze voeren ook persoonlijke gesprekken met de deelnemers. Er komt een vrouw van een jaar of 45 haar pakket ophalen. Ze vertelt dat een van haar vier kinderen al naar school mag. Trots is ze en daarnaast is het ook wat rustiger thuis. “Nu je man nog”, zegt een vrijwilliger. “Dat zie ik zo gauw nog niet gebeuren. Hij is nu na 25 jaar ontslagen en komt al anderhalf jaar niet meer aan de bak. Hij is autistisch en zijn vorige werkgever kende hem daarin maar zie maar eens een nieuwe te vinden.” De voedselbank gaat voedselverspilling tegen, helpt mensen aan eten en is voor sommigen ook een uitlaatklep. “De meeste mensen die hier komen moesten een enorme drempel over. Je ziet je armoedeprobleem echt onder ogen als je hier heen gaat. Naar de buitenwereld toe moeten veel mensen over een bepaalde gêne heen voordat ze hier komen.

Deelnemers halen pakketten af

De voedselpakketten zijn er om twaalf uur bijna allemaal doorheen, op twee na. Wanneer de mensen niet komen opdagen zonder af te bellen krijgen ze de week erop het pakket niet. De voedselbank verwacht ook actie van de deelnemers zelf. Er wordt nog kort gepraat want vanmiddag zien de vrijwilligers elkaar weer.Dan hebben ze een afspraak bij de Albert Heijn aan de Voorstraat. “Ze gaan verbouwen en hebben met ons contact opgenomen dat ze veel voedsel weg doen.” Zo gaat dit de hele week door, door vrijwilligers voor armen.

Voedselbank feitjes op een rij
– Om in aanraking te komen voor de voedselbank mag je niet meer dan 180 euro per maand (alleenstaand) overhouden.
– Het gebruik van de voedselbank kan maximaal drie jaar.
– Minimaal 8300 vrijwilligers zijn actief bij de voedselbanken.
– Bij de laatste meting per 31.12.2013 voeden de voedselbanken wekelijks 85.000 mensen
– Het aantal huishoudens dat een beroep deed op de voedselbanken groeide in 2013 met 30% t.o.v. 2012.

Bron: http://portemetniks.wordpress.com/een-dag-voedselbank/